Zuid-Sulawesi, Makassar - Reisverslag uit Makassar, Indonesië van Erik en Jill Rijswijk - WaarBenJij.nu Zuid-Sulawesi, Makassar - Reisverslag uit Makassar, Indonesië van Erik en Jill Rijswijk - WaarBenJij.nu

Zuid-Sulawesi, Makassar

Door: Erik en Jill

Blijf op de hoogte en volg Erik en Jill

11 Juni 2014 | Indonesië, Makassar

Hier zijn we weer met een update van onze reis.
Afgelopen zaterdag zijn we van Bali naar Zuid Sulawesi gevlogen, een goede vlucht van maar 1uur en 4min om precies te zijn.
Bij aankomst op de luchthaven, inmiddels is het een uur of 18:00, wachten we geduldig op onze bagage om vervolgens een taxi staande te houden om ons naar een hotel te brengen.
Een taxi staande houden is trouwens niet nodig, wanneer wij d luchthaven aflopen worden wij staande gehouden door alle taxi's doe graag een klant zoeken. Tientallen hokjes met dames met flyers van taxi's. Na wat verder te zijn gelopen op een aanbod ingegaan die ons vervolgens Makassar inrijdt.
Aangekomen in het hotel kleden we ons om en gaan we een hapje eten aan de haven van Makassar, na het eten lekker op tijd naar bed gegaan. Makassar is behoorlijk druk, is onze eerste indruk.

Op zondag zijn veel winkels in Sulawesi gesloten, behalve goud winkels, misschien voor de lokale bevolking een mooie dag om er met hun vrouw op uit te trekken? :)
Zondag hebben we lekker gerelaxed, beetje de stad ingegaan, Ford Rotterdam bekeken, een Nederlands fort dat hier al beel lang staat van de tijd dat er Nederlanders in Sulawesi verbleven, de huizen in dit fort zijn inderdaad typisch Nederlands gebouwd.
Nog een lekkere duik genomen in het zwembad om af te koelen van de warmte. Een ding is zeker, Makassar draagt een vreemd luchtje bij zich....

Zondagavond hebben we via het hotel voor 700.000 rupiah (ongeveer €45 voor een volle dag) een busje met chauffeur kunnen huren voor de maandag om ons naar Malino te rijden, de plek waar de enorme thee plantages te vinden zouden zijn.

Maandag bijtijds opgestaan om ons door Mohammed naar Malino te laten rijden, een ruime 2,5uur onderweg maar dan heb je wel wat moois. Uitgestrekte thee plantages, hier en daar een waterval, en veel mooie natuur rondom. Plots komen we ook een mini zoo tegen, wat apen (helaas in gevangenschap), een alligator een hert en kasuari (erg rare grote vogel).
Wel een super mooie trip, met prachtig uitzicht over de plantages. Veel regen vandaag, ach, daar blijft alles zo mooi groen van.
Uur of 4 terug naar Makassar, onze chauffeur is trouwens net Speedy Gonzales, de beste man rijdt als een malle door het super drukke verkeer en lijkt een verslaving aan toeteren te hebben. Makassar, daar waar de zwarte rookwolken en uitlaatgassen je graag tegemoet komen :)

Dinsdag hebben we een lekker rustig dagje gehouden, niet in een busje maar juist een bootje vandaag. Door de bergen afval van Makassar vinden we een kleine steeg die ons leidt naar de haven vanwaar we een bootje kunnen pakken naar de overkant, het 1e eiland. 5min varen, hooguit.
Ongelooflijk dat mensen op deze manier kunnen leven, armoede is nog daar aan toe, maar vuil, wat een vuile omgeving.
Het eiland bood ons de mogelijkheid om even in zee te zwemmen, door wat afval en de loslopende geiten op het strand. Het zee water is overigens wel heerlijk warm.
Jammer genoeg ook deze dag in de middag een aantal flinke tropische regenbuien, maar achter de wolken schijnt de zon. We sluiten de avond af met een heerlijke Magnum :)

Vandaag zijn we naar Bira geweest, het meest westelijke puntje van zuid-Sulawesi. Volgens internet zou dit prachtig zijn, parelwitte zandstranden en mooie blauwe zee, dit moest ik zien.
Een trip van eigenlijk 3,5uur werd helaas een trip van bijna 5uur (alleen de heenreis) maar wat was dit het waard.
Nog mooier dan ik mij had voor kunnen stellen, wat een prachtig strand. Helaas niet erg ingesteld op toeristen hier in Sulawesi, dus helaas geen strandstoelen of parasols maar we mochten van de lokale bevolking wel in hun huisje liggen om een beetje schaduw te krijgen, heel lief want in de hete zon is het niet uit te houden.
Heerlijk gezwommen, een beetje gesnorkeld en langs het strand gewandeld, wat een schitterend plekje op deze aarde! :)

Nadat speedy ons weer bij het hotel heeft afgezet nog even een hapje gegeten en nu gaan we slapen. Zaterdag is onze doorreis, terug naar Bali - Sanur.
We'll keep in touch!

Erik en Jill

• 12 Juni 2014 - 01:22

Karin Sparaco:

Wat leuk om jouw reisverslag weer te lezen.
    Als ik het zo lees, dan is Makassar een vieze stad/plaats.
    Dus gauw weer terug naar Bali.
    Enne smaakt het eten jullie nog prima?
    Gaan jullie ook nog naar een ander eiland, Java bv?

Jill en Eric geniet er maar lekker van, met genoegen zie ik jullie volgend reisverslag weer.
    Liefs en dikke